Sunday 26 January 2014

Coretan Untukmu Yang Bergelar Remaja Melayu

Aku kini kembali menulis coretan di Blog Panda Ketinggalan Zaman ini dalam Bahasa Melayu . Kerana apa ? Kerana aku ingin tujukan coretan ini kepada remaja-remaja Melayu di bumi ini .

Aku bukan manusia sempurna . Aku tidak alim . Banyak ilmu agama yang masih belum aku pelajari . Masih banyak sunnah Rasulullah s.a.w yang belum aku praktikkan . Masih banyak surah dalam kitab suci Al-Quran yang aku masih ingat ingat lupa . Tidak sempurna . Tidak alim . Itu aku .

Tapi aku sedih . Sedih tatkala melihat masih ramai remaja-remaja Melayu di luar sana : sama ada yang lebih muda , sebaya atau lebih senior dari diri ini masih belum mengenal  erti hidup sebagai seorang Islam  .

Hanya kenal Allah sekadar nama . Hanya kenal Nabi Muhammad s.a.w  sekadar nabi yang terakhir dalam Islam . Hanya mengaku Islam sekadar di bibir . Itupun kerana dilahirkan dalam keluarga Islam . Kerana status agama yang direkodkan dalam kad pengenalannya ialah Islam . Hanya solat sekadar “at least aku dah buat” sahaja . Atau lebih menyedihkan , solatnya itu sekadar “hahh tak payah buat pun takpa” . Astaghfirullah .

Aku bersyukur . Bersyukur kerana Allah S.W.T memberikan taufik serta hidayahNya kepada diriku yang hina ini . Membuka mata hatiku untuk lebih mengenali Penciptaku . Sedangkan dahulu aku seperti remaja-remaja itu . Dahulu aku pun begitu . Tidak mengenali erti hidup sebagai seorang Islam . Bersolat sekadar pergerakan anggota badan dan bacaan-bacaan dalam Bahasa Arab yang ku hafal tanpa memahami . Itu sahaja . Noktah .

Seperti remaja-remaja itu , aku leka . Leka dengan dunia . Leka dengan cinta monyet yang sementara . Leka dengan hiburan semata-mata . Ada yang bilang , beramal sebelum terlambat . Sebelum maut datang menjemput . Aku tahu mati itu pasti . Aku tahu aku akan keseorangan dalam kuburku . Aku tahu bahawa manusia yang baik akan ke syurga , yang jahat pula disiksa di neraka . Aku tahu semua itu . Ustaz dan Ustazah di sekolah selalu beritahu . Ibu bapa aku selalu berpesan padaku . Aku tahu . Tapi apa yang aku tak tahu pada waktu itu ialah hidup sebagai seorang Islam sekadar  ‘aku tahu’ sahaja tidak cukup .

Allah itu indah . Islam itu indah .

Itu hakikat yang aku abaikan . Kerana bagi aku dunia ini indah . Dunia ini segala-galanya . Tapi aku lupa , sepertimana lupanya remaja-remaja itu , bahawa keindahan dunia ini sementara .
Segala yang aku cintakan , agungkan , dan banggakan mengenai dunia ini tidak kekal . Semakin aku cinta , agungkan dan banggakan , semakin aku sakit . Semakin aku rasakan kekosongan di hati . Semakin aku rasa tidak puas . Kerana apa ?

Kerana dunia ini seperti air laut yang masin , semakin diteguk semakin menjadi-jadi dahaga di tekak ini .

Aku menulis coretan ini bukan untuk membuka aib sendiri . Jauh sekali untuk menghina orang lain . Aku menulis coretan ini untuk memberitahu bahawa hidayah Allah itu ada . Bahawa Allah itu Maha Pengasih Maha Penyayang . Bahawa Islam itu bukan penuh dengan larangan semata-mata Islam itu terlalu indah kerana ianya anugerah daripada Tuhan Yang Maha Indah .

Hidup ini ada tujuan . Carilah tujuan itu . Berpeganglah kepada tujuan itu . Carilah Allah . Kenalilah Penciptamu . Belajarlah mengenai Islam . Fahamilah ajarannya .

Aku jamin dengan jamin yang sesungguhnya .

Your heart will never  find despair once you found Allah .

Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment